Vorige maand kreeg ik een presentexemplaar van dit boek van Karel Essink & Jeroen de Groot. Dat was als dank voor een aantal foto’s die ik daar graag voor beschikbaar had gesteld. Des te groter was natuurlijk ook mijn nieuwsgierigheid naar dit boek. Het omslag zag er al veelbelovend uit: die bestond uit een prachtige foto van iets onduidelijks dat de natuur had gewrocht. Blijkbaar ergens rondom ons dorp te aanschouwen, wat we nog moeten zien te ontdekken. Zoals zovele dingen die in dit boek worden getoond en beschreven.

Daarmee is het een heel mooi naslagwerk geworden. Niet alleen voor de liefhebbers van natuur en landschappen, maar ook voor hen die geïnteresseerd zijn in de ontstaansgeschiedenis daarvan. En dan niet alleen in geologische en archeologische zin, maar ook in de geschiedenis van de in en rond ons dorp gedrapeerde landgoederen. Maar de meeste aandacht gaat toch uit naar de grote diversiteit van landschappen, bomen, planten, vogels en zoogdieren. Zo is er voor bijna iedereen waarschijnlijk veel in dit boek te lezen wat hij of zij nog niet weet. Want het is heel uitvoerig beschreven, in 110 dicht beschreven pagina’s. Voor sommigen wellicht iets te uitvoerig. Want als je alles tot je wilt nemen ben je heel wat middagen of avonden zoet. En niet iedereen is geïnteresseerd in allerlei details en kleine wetenswaardigheden. Maar dan kun je nog ruimschoots genieten van de vele mooie foto’s waarmee dit boek rijk geïllustreerd is. Er is dan ook wel ontzaglijk veel werk voor de totstandkoming van dit boek verzet. Volgens de inleiding is daar dan ook lange tijd over heen gegaan en is dat niet zonder een aantal persoonlijke tragedies gepaard gegaan. Met dit boek kun je op ontdekkingstocht gaan naar al die zaken die beschreven zijn , maar die jij nog niet gezien hebt of waarvan je nog nooit gehoord had. Zoals bijvoorbeeld het natuurgebiedje tussen de beide zandafgravingen bij Yde en de hekken van het vliegveld.

Kortom, een besliste aanrader voor iedereen die meer wil kunnen genieten van al het moois dat er rond Eelde- Paterswolde te zien en te beleven valt.

Verkrijgbaar via oleel.nl of bij Readshop in Eelde . Prijs 19,95

door Jan Lambers